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jeu. 07 oct. | Luxembourg

Jonathan Maus – Mannequin (2021)

Installation vidéo en continu présentée en vitrine accessible à partir de la rue Large
Jonathan Maus – Mannequin (2021)

Info

07 oct., 18:00 – 31 oct., 20:00
Luxembourg, 1 r. de la Loge, 1945 Luxembourg

Details

Installation vidéo présentée en vitrine 

Lieu : Casino Display | 1, rue de la Loge | La  vitrine est accessible à partir de la rue Large 

Projection en continu : 07.10 – 31.10.2021  

Vernissage : 07.10.2021  > 18:00 – 21:00  

Dj set : elster,  https://soundcloud.com/leo-scheidt-136605454 > 19:00 – 21:00

Après la fermeture estivale du Casino Display, la programmation  artistique reprend en octobre avec Mannequin (2021), une installation  vidéo présentée par l’artiste allemand Jonathan Maus dans la vitrine du  Casino Display. L’installation vidéo a été retenue à la suite d’un appel  à projets lancé dans le cadre de display.ed, une plateforme de  dialogue, de rencontre et d’échange entièrement dédiée aux métiers  créatifs. Elle sera visible de jour comme de nuit dans la vitrine du  Casino Display accessible à partir de la rue Large.

Des affiches dans le centre-ville et des indications à l’entrée principale du Casino Display vous y guideront.

L’installation  vidéo montre deux hommes en train de se raser les poils du corps en  imitant la forme de vêtements féminins. La vidéo emprunte son esthétique  aux vidéos publicitaires. Tel un mannequin dans une vitrine de magasin,  la vidéo est présentée dans la vitrine du Casino Display. Rien  n’indique qu’il s’agit d’un projet artistique. Alors que, d’un côté,  l’installation

invite à regarder à l’intérieur et à se poser des  questions, la mise en scène de la façade pop-up empêche toute intrusion  physique et mentale.

Jonathan Maus (né en 1993) est un  artiste non-binaire basé à Sarrebruck, dont la démarche conceptuelle  s’intéresse aux interactions entre les espaces et les corps. Dans son  travail, il met l’accent sur une approche à bas seuil et basée sur la  perception, rassemblant les expériences individuelles et les discours  ouverts. Ses domaines de prédilection sont les études de genre, la  philosophie du langage et l’anthropologie.

Dans le cadre  de ses études, Jonathan Maus a bénéficié d’une bourse du Cusanuswerk.  Il a obtenu son diplôme de bachelor en arts libéraux avec une  spécialisation en installation vidéo sous la direction d’Eric Lanz à  l’École supérieure des beaux-arts de la Sarre (HBKsaar) en juillet 2021.  Depuis avril 2021, il représente le Neuer Saarbrücker Kunstverein au  sein de la commission artistique de Sarrebruck.

MANNEQUIN by Jonathan Maus

The installation as a whole leads  the viewer to associate the setting with the clothing and beauty  industry, but does not display a product, nor is there a concrete object  in the video that gets advertised. Through the short, direct and  eye-catching approach the video can be roughly understood by walking  slowly past it, while a more patient bystander can easily enjoy it  multiple times and explore all the little details. This setting makes it  possible to approach the work from a standpoint outside of art, which  lowers accessibility barriers, while simultaneously raising several  questions through its incongruity. A sort of intimacy and relationship  is built through the massive use of eye contact and lascivious posing in  the video, intriguing the viewer to investigate further. The clear  visual language and the then following subverting of expectations leads  the viewer to a confrontation with their own biases and gender roles. By  applying standardized tropes and subverting them into a new meaning,  only a subtle notion to the larger subtext is given. This leaves the  viewer mostly alone to bring the pieces together and to figure it out on  their own terms, leading everyone to a subjective interpretation.

The  idea behind this project is to show the processes of sexualization,  objectification and imposing gender roles in only one process and  approach it from a consumerist standpoint. As the manly body hair is  shaved and formed into womanly clothing, the limit of a fixed gender  gets blurred. The two performers stay true to their initial poses, but  something has changed that cannot be reversed. A line has been crossed  that turned out to be non-existent in the first place.

Throughout  this journey the two performers individualize themselves and objectify  their body by making it a living sculpture. This self-objectification is  a celebration of independence from the gender roles that subverts the  working body into an alterable and accordingly enjoyable body.

Meanwhile  the imposed challenge between the two („Who is better looking? Who goes  further?“) ultimately unites them in a ritual that subverts their  sexualization into a shared intimacy of their own astereotypical body.  The sexual tension between the two and between them and the viewer finds  a relief in the shared experience of exploring their body in a new way  and invites the engaging viewer to do the same. Instead of selling their  bodies to please the viewer, they enjoy and keep it to themselves,  making the experience itself the product that is sold while it is  consumed. This, as well as the prominent title, also brings to focus the  concept of some contemporary art pieces that act as a showroom for  ideas that can be just as easily consumed as any other product. Finally,  the deceit of the storefront ties in with the deceit of the studio in  the video in a way that intends to make the viewer think about what they  actually see and what is not accessible to them.